جستجو

فرم های سایت

فهرست

ورود
شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاین
2 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 2

بیشتر...

گفتگو با آقاي قلم چي

فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۱۱/۶ ۲۰:۱۰:۰۰ (3643 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
خلاصه گفتگو با آقاي قلم چي :
استاد كاظم قلم چي ميگويد : دستگاه ما به نيازهاي جامعه ايراني پاسخ ميدهد . نياز به خود آموزي ، خود اتكايي و برنامه ريزي اساسي كار مجموعه ما تقويت خود اتكايي ، اعتماد به نفس و تقويت صفت برنامه ريزي در دانش آموز است .قلم چي به آماده ساختن دانش اموزان براي ورود به دانشگاه مشغول است .
گسترش كار او نشانه آن است كه نياز را به درستي تشخيص داده ، به موقع اقدام كرده ، سازمان مناسب را در وقت مناسب فراهم آورد . آنرا به تناسب نياز تجهيز كرده ، به دقت و با شكيبايي از آن مراقبت كرده و انرا در حدي گسترده به يك بنياد علمي آموزشي به صورت " وقف عام " تبديل نموده است .
وي ميگويد : مجموعه وقف ، حدود پانزده ميليارد تومان ارزش دارد . او از كار خود خورسند است .
چكيده اي از زندگي نامه استاد قلم چي : هشت ساله بود كه پدرش را از دست داد .
با آنكه پيشينه خانوادگي فقيري نداشت اما در فقر زندگي ميكرد . مادرش با مدرك ششم دبستان معلم مدرسه بود . با حقوق اندك خرج خودش و دو فرزندش را ميداد . با زحمات زياد و سخت كوشي درحالي كه هم كار ميكرد و هم ادامه تحصيل ميدادتوانست تا مقطع فوق ليسانس دانشكده علوم اجتماعي ادامه تحصيل دهدو در حاليكه خودش را براي دكترا آماده ميكرد اجل امانش نداد و در سن 43 سالگي به علت بيماري سرطان به ديار باقي شتافت
قلم چي در سال 1352 در دانشكده فني دانشگاه تهران قبول شد و در كنار تحصيل هم تدريس ميكرد و هم جهت مخارج تحصيل و روزمره اش كار ميكرد . و از آنجائيكه مادرش را كه تنها تكيه گاه مالي اش بود را از دست داده بود بيشتر تلاش ميكرد.
او ميگويد بياد دارم كه صبح ها از ساعت 4 تا 30 : 6 صبح در پارك لاله تهران به اتفاق دوستانم درس ميخوانديم و از انجائيكه من از همه زرنگتر بودم به انها درس ميدادم .
قبولي در دانشگاه آن هم در سال اول ، اعتماد به نفس عجيبي به من داده بود .
امروزه به روز كردن دانش ديگر مزيت تلقي نميشود بلكه ضرورتي قطعي است و نياز به خود اموزي ضرورت زمان است . ما در اساس ، خود آموزي، مديريت برخورد، خود اتكايي و برنامه ريزي شخصي را پرورش ميدهيم ، آدم ها را آموزش مي دهيم تا به اين هدف ها برسند.
سوال : شيوه آموزش شما چيست ؟
شيوه آموزشي ما سه ويژگي دارد : 1 متناسب با مقتضيات جامعه خودمان است 2 محدوديت امكانات تكنولوژي (محدوديت فرصت )در آن لحاظ شده 3 با توجه به كمبود امكانات و افراد متخصص برنامه ريزي شده
يعني ما مي خواهيم توانايي افراد را بگونه اي بالا ببريم كه خودشان يادبگيرند و خودشان برنامه ريزي و مديريت كنند .
اين افراد از يك طرف به برنامه ريزي كلي و از سوي ديگر به برنامه ريزي شخصي نياز دارند . البته مي بايست شيوه برنامه ريزي شخصي و خود آموزي را گام به گام به دانش آموزان ياد بدهيم .
از آنجايي كه نظام آموزشي ما معلم محور است ، دانش آموزان كمتر به تنهايي كار ميكنند روش ما برگزاري آزمون هاي ادواري است كه با استقبال وسيعي در جامعه مواجه شده است . اين آزمون ها يك برنامه كلي به دانش آموزان مي دهد ، كه از طريق آن دانش آموز و پدر و مادر مي توانند خودشان را بشناسند . كساني كه پيش ما مي آيند دو نوع برنامه ريزي دارند ، يكي برنامه ريزي كلي و ديگري برنامه ريزي شخصي .
برنامه ريزي كلي يعني منطبق و هماهنگ با وضعيت پيشرفت تحصيلي مدرسه.
در برنامه ريزي شخصي اول وضعيت خود را بشناس، بعد از مطالعه هر درسي،ساعات مطالعه را ثبت كن و كاري را كه انجام داده اي را بنويس . يعني از كارهاي روزانه ات تراز بگير و آن را در دفتر ثبت كن وقتي دانش آموز اين كار را انجام داد مكانيزمي در درون او فعال مي شود . همه آدمها بدون استثنا كمال طلب هستند و نياز دارند كه بهتر شوند . همين كه نوشتند ،امكان مقايسه خودشان را با خودشان پديد مي آورند كه اين يعني رقابت خود با خود كه سالم ترين نوع رقابت است .
از انجايي كه اكثر ما حتي برنامه كوتاه مدت هم نمي توانيم بنويسم و اجرا كنيم .اين روش به ما ياد ميدهد كه تمرين كنيم و با نوشتن تراز روزانه مان و ثبت كار هايي كه انجام داده ايم ، مشكلات و كمبود هايمان را بشناسيم و نسبت به رفع آن كوشش كنيم تا بتوانيم برنامه اي براي خودمان داشته باشيم .
ما با دانش آموزاني كه به سراغمان مي آيند حد اقل يكسال سر و كار داريم . ما آدم ها را متناسب با توانايي هايشان پيش ميبريم .ما واقع بيني را سر لوحه نگاه خود قرار داده ايم و هيچ موقع دچار توهم نمي شويم .نه در مورد اكانات و نه در مورد توانايي هاي ديگران
آزمون هاي منظم ما طوري طراحي شده كه نتيجه آن در كار نامه نه ابزار تنبيه است نه ابزار تشويق بلكه ابزار شناخت واقعي دانش آموز از خود مي باشد كارنامه ابزاري است تا دانش آموز جايگاه خود را همان گونه كه هست بشناسد مسلما وقتي دانش آموز بتواند خود را آن گونه كه هست بشناسد ،آن وقت مي تواند تغيير نمايد .زماني كه واقعيت وجودي خودمان را همان گونه كه هست بشناسيم مي توانيم حركت كنيم .
ما د رواقع فقط راه را به دانش آموز نشان مي دهيم و زماني كه اين افراد را راه انداختيم بقيه هم به آنها نگاه مي كنند و كار پيش مي برند .مسلما وقتي دانش آموزان به توانايي هاي خودشان پي ميبرند حركت ميكنند و پيش ميروند . اين طرح يعني برنامه ريزي به روش قلم چي.
همه نياز داريم كه كسي به جلو هدايتمان كند اقناع تنها كافي نيست ، اجبار تنها هم خيلي بد است اما تلفيقي از اقناع و اجبار كاملا لازم است.
تكنيكي كه ما داريم اين است كه تيم همكاري درست مي كنيم . دانش آموز كاپيتان تيم است . پدر و مادر عضو تيم معلم ها – مدير مدرسه و پشتيبان در نهايت همه ما عضو تيم هستيم . هر كدام بايد وظيفه خودمان را انجام دهيم ، نه اينكه فقط نصيحت كنيم . والدين بايد كنار فرزندانشان باشند و به كمك آنها آزمون را ارزيابي كنند . در واقع اول پدر و مادر كنار بچه باشند و دوم كمك كنند كه خود او راه بيفتد .
و به جاي اينكه به سمت بچه ها خم شويم و آنها را نگاه كنيم ، اجازه دهيم آنها هم مقداري قد بكشند.
در اين فرايندي كه براي دانش آموزان طراحي ميكنيم به آن ها كمك مي شود تا قدم به قدم توانايي هاي خودشان را محقق كنند . ما بايد كمك كنيم دانش آموزان گنج درونشان را كشف كنند .
آرزوي استاد قلم چي اين است كه هيچ دانش آموزي مستعدي به خاطر مشكل مالي از ادامه تحصيل باز نماند.
علل موفقيت هاي قلم چي تا به حال چه بوده ؟
1- آرمان گرايي و كمال طلبي 2 - سخت كوشي 3 -داشتن زندگي سخت و پرماجرا از دوران كودكي تا آخر 4 - واقع بيني 5 - همه جانبه گي يعني در كار هم به بحث آموزش وهم به مديريت و اقتصاد پرداخته است 6 - حل مجدد مسائل يعني در ريشه هر مسئله به دنبال يافتن راه ميباشد . 7 – صداقت در كار 8- قدرت يادگيري و شنوندگي او كارش را صرفا براي امرار معاش شروع كرد اما هميشه به اين فكر بود كه كارش را درست انجام دهد زيرا معتقد است اگر كارش را درست انجام دهد مسلما موفقيت مجبور است دنبالش بيايد .
او اعتقاد دارد كارهايي كه انجام ميدهد نه به عنوان يك تكنيك بلكه به عنوان يك تعهد و مسئوليت است . او سعي ميكند كه در نگاه هايش خوش بين باشد و اگر از پنجره به بيرون نگاه ميكند به جاي ديدن لجن زار جوي آب ، آسمان آبي را ببيند .
او از شكستهايش استقبال ميكند و به شدت از آن درس ميگيرد . او ميگويد من هر كاري انجام داده ام ، قبلش يك شكست درست و حسابي خورده ام كه آنرا جمع بندي كرده و از ان درس گرفتم .
كانون در چند شهر فعاليت دارد و چه تعداد را پوشش ميدهد ؟ و اين شبكه را چگونه كنترل ميكنيد ؟
تقريبا در 300 شهر نمايندگي داريم و در ساماندهي هم نقاط قوت داريم ،‌هم ضعف . دو نقطه قوت ما پشتيبان و نمايندگي هايمان است كه در اين دو مورد بسيار موفق بوديم . در ساختار سازماني ، نهاد پشتيباني و نهاد نمايندگي ضعف نداريم و تنها جزو نقاط قوت ماست . در ساير بخشها ، ايده ها و طراحي ها مفهومي دارد اما به لحاظ سازماني منحصر به فرد نيست و امكان ضعف وجود دارد .در پايان هر آزمون ( جمعه ها ) نمايندگي ها ميتوانند اطلاعات مربوط به عملكردشان را ببينند . اينكه پشتيبانان چه كردند وظايفشان را انجام داده اند و مديران در انجام وظايفشان چگونه بوده اند كه در نهايت متوجه ضعفشان ميشوند .
قلم چي معتقد است ، بايستي نقشش در مجموعه بصورت واقعي كم شود و واحدها مي بايست خودگردان و خودكفا باشند . براي رسيدن به اين موضوع دو پروژه را به موازات هم پيش ميبرند . نظرخواهي و رضايت نامه كه هر كدام فرمهاي مخصوص به خود دارد .
نقش ايشان در كانون اين است كه نياز هاي اموزشي را بشناسند، بهترين روشها را براي مديريت خود و خود اموزي طراحي كنند و همكاران را براي خدمت رساني پيوسته به فرزندان و اوليايشان آماده كنند . و كار مجموعه را زير ذره بين قضاوت دائم قرار دهند و انها را تا عالي ترين حد پيش ببرند.
كارهاي عام المنفعه اي كه در راستاي آموزشي انجام گرديده :
1- ساخت مدرسه اي دخترانه در يافت آباد .
2- هديه 22 هزار كتاب به هزار كتابخانه عمومي و هديه 22 هزار كتاب به معلمان .
3- ساخت 2 مدرسه در مناطق زلزله زده .
4- ساخت مدرسه دركرج و نظر اباد
5- ساخت كتابخانه هاي نارمك – كوي بيمه – نظر آباد و كرج .
6- وقف عام ساختمان خيابان انقلاب تهران به ارزش 10 الي 16 ميليارد تومان و كل دارايي ها و درآمدهايي كه از نمايندگي هاي شهرستانها به مجتمع فرهنگي آموزشي قلم چي ميرسد .
انواع بورسيه هاي كانون فرهنگي قلم چي :
1- بورسيه نوع اول : تعدادش 20000 نفر است كه با داشتن شرط معدل مرتبط با نوع منطقه انتخاب ميشوند و در آزمونها و برنامه ريزي اموزشي شركت ميكنند .
2- بورسيه نوع دوم : علاوه بر شركت در ازمونها كتاب هم دريافت ميكنند.
3- بورسيه نوع سوم : علاوه بر خدمات بورسيه نوع دوم هزينه تحصيلي هم ميگيرند . براي انها يك دفترچه پس انداز افتتاح شده و هر ماه كمك هزينه تحصيلي به حسابشان واريز ميشود .
هم اكنون به دليل مشاركت همكاران در زمينه وقف بخشي از هزينه هاي دانش آموزان بورسيه توسط همكاران تامين ميشود .
انتشارات سازمان به لحاظ آماري تيراژ در حال حاضر عنوان نخست را در سطح كشوردارد .
توصيه استاد كاظم قلم چي به مدبران جوان :
مديران بايد سبك داشته باشند ، البته اين سبك را در كتاب به دست نمي اورند .اين مهم است كه هر ادمي راه و رسم ويژه خود را داشته باشد . در همان حال كه ضروريست از تجربه و دانش آكادميك بهره بگيريم ، خودمان هم بايد سبك داشته باشيم . هر مديري با توجه به شرايط خودش بايد به راهكارهايي برسد .
ازلم دادن روي تئوري ها بپرهيزيد . تئوري ها بايد خوانده و هضم شوند و ان گاه هر مديري با سبك ويژه و خلاقانه خود وارد صحنه مديريت شود.
صفحه مناسب چاپ

Design & Hosting By: ilyadgonbad.com