جستجو

فرم های سایت

فهرست

ورود
شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاین
9 کاربر آن‌لاين است (4 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 9

بیشتر...

روش هاي مطالعه

فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۱۲/۲۴ ۱۲:۱۰:۰۰ (2604 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
به نام خداوند جان و خرد
روشهاي صحيح مطالعه
مقدمه :
كنكور 90آزمون ارزشیابی و سرنوشت ساز براي همه آنهايي است كه تصميم گرفته اند تا آينده اي روشن را بسازند . از همين رو انگيزه و اشتياق مطالعه بویژه در بين كانونيها فزوني مي گيرد اما بسياري از آنها روش صحيح آغاز – ادامه و پايان بردن مطالعه را بلد نيستند بنابراين خيلي زود احساس خستگي و بي حوصلگي كرده و مطالعه را رها مي كنند و يا اينكه كتاب را بطور كامل و يا چندين بار مطالعه كرده اما چيزي از محتواي آن در خاطر شان نمي ماند .
تمامي اين قبيل مشكلات به عدم آگاهي از روش صحيح مطالعه بر مي گردد .
اين مقاله تلاش مي كند كه با پرهيز دادن از خطاها و اشتباهات مرسوم ، روش ساده ، صحيح و كاربردي براي مطالعه ارائه كند تا در آغاز راه روشي اصولي را براي موفقیت بكار گيريم .
برنامه ريزي و روش صحيح مطالعه :
نيل به مقصود در همه زمينه ها ، رعايت اصول و قواعدي را مي طلبد كه بدون آن اصول دسترسي به اهداف و رسيدن به اوج موفقيت غير ممكن است .
در مطالعه نيز اصولي وجود دارد تحت نام نظام مطالعه ، راهنماي فرد براي حركت در مسير هايي است كه او را به نقطه اوج بازدهي در مطالعه هدايت مي كند و موجب افزايش ياد گيري ، ميزان علاقه به مطالعه ،‌ افزايش توان تجزيه و تحليل مطالب ،‌افزايش اطلاعات و كسب قدرت مبتني بر دانش مي گردد .
نظام مطالعه برتر :
مراحل نظام مطالعه بر تر در سه بخش پيوسته و ناگستني انجام مي گيرد :
الف – بخش پيش مطالعه ب – بخش حين مطالعه ج – بخش پس مطالعه
الف : بخش پيش مطالعه :
بمنظور كسب آمادگي براي انجام مطالعه اصلي طراحي شده است كه با انجام آن همچون ورزشكاري كه با نرمش و گرم كردن خود امكان بهره برداري بهينه از فرصتها را براي خود فراهم مي كند ، شرايطي را پديد مي آورد كه از بروز آفاتي همچون حواس پرتي ، خستگي ، بي علاقگي ، عدم درك و فهم متن مورد مطالعه و ... جلوگيري نمايد و به تقويت دقت و توجه به تمركز حواس دامن مي زند و زمينه مطلوب براي افزايش ياد گيري و بهره برداري در حين مطالعه اصلي فراهم مي شود .
مراحلي كه در طي اين بخش در مدت 2 تا 6 دقيقه قبل از مطالعه اصلي انجام مي گيرد داراي ارزش و تاثير گذاري بالايي است .
اين مراحل عبارتست از :
1- بررسي اجمالي كل كتاب : هنگامي كه براي اولين بار به كتابي برخورد مي كنيد و قصد مطالعه آن را داريد به بررسي اجمالي آن در مد 1- 2 دقيقه بپردازيد . هدف از بررسي اجمالي كل كتاب آشنايي مقدماتي و ايجاد ارتباط با كتاب است ،‌به اين ترتيب كه اوراق كتاب را با سرعت ورق مي زنيم و تاملي كوتاه بر تصاوير ، جداول ، نمودارها و فصل هاي مختلف كتاب مي كنيم تا اولين نماي كلي از كتاب در ذهن مان جا مي گيرد .
2- بررسي اجمالي هر فصل : هر زمان قصد مطالعه فصلي از كتاب را داريد به بررسي اجمالي آن ( فقط همان فصل نه تمام فصول كتاب ) در مدتي كمتر از 2 دقيقه بپردازيد . بررسي اجمالي فصل مورد مطالعه موجب تقويت آشنايي و ارتباط با آن فصل مي گردد و انجام مطالعه اي دلپذیر را نويد مي دهد .
در اين بررسي به تاويلي كوتاه بر تصاوير – جداول – نمودار ها ، نكات برجسته ، تيترهاي فرعي ، تيترهاي وسط ، نتيجه گيري و پرسش هاي آن فصل بپردازيد. اطلاع از اين امر كه فصل مورد مطالعه چند صفحه دارد و چه مدت صرف مطالعه آن خواهد شد ، كمك موثري ، براي شروع مطالعه آن فصل خواهد بود .
3- سوال گذاري : اين بخش مهمترين مراحل كلي نظام مطالعه محسوب مي شود . سوال ، ارتباط مستقيم با خلاقيت و تفكر دارد و محصول ذهن هاي خلاق مي باشد . طرح سوال در هنگام مطالعه نيز مي تواند به افزايش ياد گيري و بهره وري و درك زواياي پيدا و پنهان موضوع مورد مطالعه بيانجامد .
مدت زماني كه براي طرح سوال اختصاص مي يابد 2-1 دقيقه است و لزومي به نوشتن سوالات در اين مرحله نيست براي طرح سوال مي توان پرسش هايي را كه در آن فصل نگاشته شده است نظر گذرانده و يا خود مبادرت به طرح سوال نمائيم . بدين منظور نگاه به تيترها – تيترهاي فرعي و نكات برجسته – تيترهاي وسط – تصاوير- جدولها و نمودارها مي تواند پرسشهاي پيشنهادي را به ذهن متبادر سازد .
ب - بخش حين مطالعه : هنگامي مي توان به اجراي مراحل اين بخش پرداخت كه مراحل پيش مطالعه طي شده باشد در غير اينصورت نمي توان به كسب بازدهي مطلوب نايل شد .
اين بخش شامل :
1- مطالعه و يادداشت برداري 2- بازنگري و سنجش خود مي باشد
1- مطالعه و ياداشت برداري : در اين مرحله با سرعتي متناسب با متن به مطالعه مي پردازيم بخش هاي ساده و تكراري و توضيحي را با سرعت بيشتر و بـخش هايي كه سنگين تر و حاوي اطلاعات تازه مي باشد را با سرعتي متعادل تر مي خوانيم و همراه مطالعه نكات كليدي را استخراج و در پوشه اي مربوط به مطالب مهم ياداشت مي نمائيم .
2-1 باز نگري و باز خواني براي رفع اشكال :
پس از هر مطالعه به بازبيني يادداشتها و بازيابي متن مي پردازيم و چنانچه به نقطه مبهمي بر خورديم به رفع ابهام و اشكال مي پردازيم .
2- بازيابي و سنجش از خود : در اين مرحله با بازيابي و امتحان از خود مي پردازيم بدين منظور بخش هاي مختلف متن را در ذهن خود مرور مي كنيم و با طرح سوالاتي از خود در رابطه با مطالب آن از به خاطر سپاري كامل مطالب و ثبت شكل آن در ذهن اطمينان كامل حاصل مي كنيم .
ج - بخش پس از مطالعه : از مراحل مرور و ياد آوري به شمار مي آيد كه در آن حافظه مورد توجه است و كورتكس يا قشر خاكستري مغز فعال مي گردد . مرحله مرور در چندين نوبت صورت مي گيرد و اهميت آن در افزايش زمان پايداري مطالب در حافظه است ، آنچه در مرحله مرور انجام مي گيرد به معناي ياد گيري مطالب نيست . در اين مرحله تنها اقدام به مرور و ياد گيري مطالب مي شود مراحل قبل از به خاطر سپاري ، محدود به حافظه كوتاه مدت بوده است و براي ثبت و پايداري دائمي مطالب در حافظه ، نياز به انتقال مطالب از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت است كه اين امر به واسطه مرور انجام مي پذيرد. به عبارت ديگر در مرحله يادگيري 90 درصد كار و انرژي صورت مي گيرد و يك گام ديگر مانده است تا تمامي آن 100 در درصد اطلاعات كسب شده پايدار بماند . اگر در برداشتن اين گام آخر سستي كنيم ، نتيجه آن بر باد رفتن تمامي دستاوردها و زحمات خواهد بود . حافظه كوتاه مدت قادر به نگهداري اطلاعات بيش از دو روز نيست و تنها آن گروه از اطلاعات باقي مي ماند كه به صورت ارادي و آگاهانه و يا غير ارادي و ناخودآگاه به حافظه بلند مدت انتقال يافته باشد .
نخستين مرور بايد بلافاصله پس از درس باشد ،‌بارهاي پسين را مي توان به اوقات ديگري با زمانهاي طولاني ، چون يك روز ، يك هفته و يا يك ماه بعد واگذار كرد .

موفق و مويد باشيد
صفحه مناسب چاپ

Design & Hosting By: ilyadgonbad.com