جستجو

فرم های سایت

فهرست

ورود
شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاین
5 کاربر آن‌لاين است (3 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 5

بیشتر...

يادگرفتن يادگيري (نویسنده مقاله : قادر وحیداسطخری)

فرستنده 4890000 در تاريخ ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ۱۶:۳۰:۰۰ (958 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
يادگيري يكي از مهمترين مفاهيم در روانشناسي و در عين حال يكي از مشكل ترين زمينه ها براي تعريف كردن است.
• يادگيري در «فرهنگ لغت» به معني كسب دانش، فهميدن، يا تسلط يابي از راه تجربه يا مطالعه است.
• يادگيري در روانشناسي توسط كيمبل بدين صورت تعريف مي شود« تغيير نسبتا پايدار در توان رفتاري (رفتار بالقوه) كه در نتيجه تمرين تقويت شده رخ مي دهد».

با توجه به اين تعريف علمي از يادگيري برخي از عناصر تشكيل دهنده آن عبارتند از:
1. تجربه يا تمرين : در صورت تكرار و تمرين عمل يادگيري صورت مي پذيرد.
2. تقويت : تجربه يا تمرين بايد تقويت بشود؛ يعني اينكه تنها پاسخ هايي كه به تقويت مي انجامند آموخته مي شود.

منظور از يادگرفتن يادگيري اشاره به اين موضوع دارد كه يادگيري نيز مانند تمام فنون ديگر نيازمند مهارت هايي است. به عنوان مثال تا زماني كه بر مهارت هاي نجاري مسلط نباشيم نمي توانيم از يك قطعه چوب اثري خلق كنيم. بنابراين براي يادگرفتن علم و استفاده از آن بايد به مهارتهاي مورد نياز يادگيري و مكانيزم ايجاد آن توجه كنيم تا پروسه يادگيري صورت بپذيرد.
برخي از اين مفاهيم و مكانيزم ها كه به آنها خواهيم پرداخت عبارتند از: حافظه (صوتي يا بصري، حافظه كوتاه مدت و حافظه بلند مدت)- توجه يا تمركز- سناريو سازي- زنجيروار بودن يادگيري- تغيير رفتار به واسطه يادگيري- تغيير نگرش در فرد.
الگوي سه مرحله اي نظريه خبرپردازي از حافظه و يادگيري
1. ثبت حسي: ابتدا محرك هاي محيطي ، مانند تصوير، صدا و ... توسط حواس دريافت مي شوند و براي مدتي كوتاه (حدود 1 تا 3 ثانيه) در ثبت حسي ذخيره مي شوند (مانند دريافت شماره تلفن از 118).
2. حافظه كوتاه مدت: ما از طريق توجه، به بعضي از اين اطلاعات وارد شده از ثبت حسي، به آنها معني مي دهيم يا به صورت تصويري ذهني در مي آوريم كه از اين طريق به حافظه كوتاه مدت وارد مي شوند. اطلاعات وارد شده به حافظه كوتاه مدت براي حدود 15 تا 30 ثانيه در اين حافظه ذخيره مي شوند.
3. حافظه دراز مدت: قسمت هايي از اطلاعات حافظه كوتاه مدت، در اثر پيوند با اطلاعات قديمي و يا تكرار ، به حافظه دراز مدت انتقال مي يابند كه براي مدت طولاني، و حتي براي تمام عمر، در آنجا باقي مي مانند.

ما در اين مطلب با نگاه اجمالي و علمي به يادگيري، سعي در معرفي بخشي از فرآيند يادگيري داريم تا بتوانيم از دريچه اي نو به اين مهم بنگريم. در نگاشت هاي بعدي عناصر ديگر يادگيري را مورد بررسي قرار خواهيم داد.


مشاور افتخاری قلم چی شعبه گنبد کاووس
قادر وحيد اسطخري
مدرک تحصیلی : فوق لیسانس روانشناسی عمومی
صفحه مناسب چاپ

Design & Hosting By: ilyadgonbad.com