جستجو

فرم های سایت

فهرست

ورود
شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاین
2 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 2

بیشتر...


(1) 2 3 »
فرستنده 4890000 در تاريخ ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ۱۶:۳۰:۰۰ (927 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
يادگيري يكي از مهمترين مفاهيم در روانشناسي و در عين حال يكي از مشكل ترين زمينه ها براي تعريف كردن است.
• يادگيري در «فرهنگ لغت» به معني كسب دانش، فهميدن، يا تسلط يابي از راه تجربه يا مطالعه است.
• يادگيري در روانشناسي توسط كيمبل بدين صورت تعريف مي شود« تغيير نسبتا پايدار در توان رفتاري (رفتار بالقوه) كه در نتيجه تمرين تقويت شده رخ مي دهد».

با توجه به اين تعريف علمي از يادگيري برخي از عناصر تشكيل دهنده آن عبارتند از:
1. تجربه يا تمرين : در صورت تكرار و تمرين عمل يادگيري صورت مي پذيرد.
2. تقويت : تجربه يا تمرين بايد تقويت بشود؛ يعني اينكه تنها پاسخ هايي كه به تقويت مي انجامند آموخته مي شود.

منظور از يادگرفتن يادگيري اشاره به اين موضوع دارد كه يادگيري نيز مانند تمام فنون ديگر نيازمند مهارت هايي است. به عنوان مثال تا زماني كه بر مهارت هاي نجاري مسلط نباشيم نمي توانيم از يك قطعه چوب اثري خلق كنيم. بنابراين براي يادگرفتن علم و استفاده از آن بايد به مهارتهاي مورد نياز يادگيري و مكانيزم ايجاد آن توجه كنيم تا پروسه يادگيري صورت بپذيرد.
برخي از اين مفاهيم و مكانيزم ها كه به آنها خواهيم پرداخت عبارتند از: حافظه (صوتي يا بصري، حافظه كوتاه مدت و حافظه بلند مدت)- توجه يا تمركز- سناريو سازي- زنجيروار بودن يادگيري- تغيير رفتار به واسطه يادگيري- تغيير نگرش در فرد.
الگوي سه مرحله اي نظريه خبرپردازي از حافظه و يادگيري
1. ثبت حسي: ابتدا محرك هاي محيطي ، مانند تصوير، صدا و ... توسط حواس دريافت مي شوند و براي مدتي كوتاه (حدود 1 تا 3 ثانيه) در ثبت حسي ذخيره مي شوند (مانند دريافت شماره تلفن از 118).
2. حافظه كوتاه مدت: ما از طريق توجه، به بعضي از اين اطلاعات وارد شده از ثبت حسي، به آنها معني مي دهيم يا به صورت تصويري ذهني در مي آوريم كه از اين طريق به حافظه كوتاه مدت وارد مي شوند. اطلاعات وارد شده به حافظه كوتاه مدت براي حدود 15 تا 30 ثانيه در اين حافظه ذخيره مي شوند.
3. حافظه دراز مدت: قسمت هايي از اطلاعات حافظه كوتاه مدت، در اثر پيوند با اطلاعات قديمي و يا تكرار ، به حافظه دراز مدت انتقال مي يابند كه براي مدت طولاني، و حتي براي تمام عمر، در آنجا باقي مي مانند.

ما در اين مطلب با نگاه اجمالي و علمي به يادگيري، سعي در معرفي بخشي از فرآيند يادگيري داريم تا بتوانيم از دريچه اي نو به اين مهم بنگريم. در نگاشت هاي بعدي عناصر ديگر يادگيري را مورد بررسي قرار خواهيم داد.


مشاور افتخاری قلم چی شعبه گنبد کاووس
قادر وحيد اسطخري
مدرک تحصیلی : فوق لیسانس روانشناسی عمومی
فرستنده 4890000 در تاريخ ۱۳۹۲/۲/۲۲ ۱۶:۳۰:۰۰ (1039 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
(لئوناردو داوینچی) به هنگام کشیدن تابلوی شام آخر ،دچار مشکل بزرگی شد .او می بایست نیکی را به شکل عیسی و بدی را به شکل یهودا یکی از یاران عیسی که هنگام شام تصمیم گرفت به او خیانت کند ،تصور می کرد .کار را نیمه تمام رها کرد تا مدل های آرمانی اش را پیدا کند .روزی در یک مراسم همسرایی ،تصویر کامل مسیح را در چهره ی یکی از ان جوانان همسرا یافت .جوان را به کارگاهش دعوت کرد و از چهره اش اتود ها و طرح هایی برداشت.
3 سال گذشت ،تابلو شام آخر تقریبا تمام شده بود اما داوینچی هنوز برای یهودا مدل مناسبی پیدا نکرده بود .کاردینال مسئول کلیسا کم کم به او فشار می آورد که نقاشی دیواری را زود تر تمام کند .نقاش پس از روز ها جستجو ،جوان شکسته و ژنده پوش و مستی را در جوی آبی یافت.
از دستیارانش خواست تا او را به کلیسا بیاورند ،چون دیگر فرصتی برای طرح برداشتن از او نداشت .گدا را که درست نمی فهمید چه خبر است به کلیسا آوردند .دستیاران داوینچی سرپا نگهش داشتند و در همان حالت داوینچی از خطوط بی تقوایی ،گناه و خود پرستی که به خوبی بر آن چهره نقش بسته بود ،طرحی کشید.وقتی کار تمام شد گدا ،که دیگر مستی از سرش پریده بود ،چشم هایش را باز کرد و نقاشی پیش رویش را دید و با آمیزه ای از شگفتی و اندوه گفت:"من تابلو را قبلا دیده ام"
داوینچی شگفت زده پرسید : کجا؟
3 سال قبل ،پیش از اینکه همه چیزم را از دست بدهم ،زمانی که در یک گروه همسرایی آواز می خواندم و زندگی زیبایی داشتم ،هنرمندی از من دعوت کرد تا مدل نقاشی چهره عیسی بشوم.

گردآورنده
پشتیبان کانون - عاطفه حیدری
فرستنده 4890000 در تاريخ ۱۳۹۰/۲/۲۹ ۱۶:۳۰:۰۰ (3119 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
مهارتی به نام تست زدن به نقل از مجله ی راه موفقیت
به توصیه های زیر عمل کنید تا از فصل بهار به خوبی استفاده کنید:
1. از امروز تا جایی که می توانید به ساعات مطالعه خود بیفزایید، چون دیگر تا کنکور و امتحان نهایی زمان زیادی باقی نمانده است.
2. انرژی خود را بین دروس با توجه به اهمیت آن درس تقسیم کنید ( بودجه بندی سوالات کنکور که در صفحه روبرو چاپ شد است ) .
توان خودتان را با انجام کارهای بیهوده ای مثل موارد زیر از بین نبرید :
الف ) مطالعه بخشی از کتاب که ممکن است یک سوال از آن بخش بیاید یا نیاید و یا در 5 سال اخیر سوالی از آن مطرح نشده است .
مبحثی را که هر چه می خوانید متوجه نمی شوید و کلاس و معلم گرفتن هم فایده ای نداشته است ولی با این حال ، به این درس فکر می کنید و یا تلاش می کنید که درستش کنید ، در صورتی که کارهای مهم تری دارید.
3. مهمترین کار سه ماهه آخر برای کنکوری ها تست زدن یک مهارت مثل دوچرخه سواری ، شنا کردن ، آشپزی و ... است.
شما هر چقدر که فیلم و کتاب درباره این مسایل بخوانید ، شناگر یا آشپز نمی شوید . تنها راه حل ، اقدام کردن است ، باید دست ها را بالا بزنید و اقدام کنید . بپرید توی آب و آب بخورید و دست و پا بزنید تا شنا یاد بگیرید . مواد غذایی را قاطی کنید و بپزید و دست و بالتان را بسوزانید تا آشپز شوید.
تست زدن هم همین است . شما هر چقدر هم خوب درس خوانده باشید و پدر و مادرتان هم از شما راضی باشند ، ربطی به تست زدن ندارد . باید تست بزنید و تست بزنید و تست بزنید.
این روزها تمام تلاشتان را انجام دهید و به جای درس خواندن تا جایی که می توانید تست کار کنید . حداقل روزی 100 ، 200 ، 300 ، 500 و اگر توانستید 1000 تا تست بزنید.
4. در موقع تست زدن علاوه بر نکاتی که در روش تست زدن گفته شد حتما به نکات زیر توجه کنید :
الف : از امروز حتما تست ها را یکجا بزنید و یکی یکی پاسخ ندهید یعنی 30 تا تست دیفرانسیل را در 40 دقیقه پاسخ دهید نه اینکه هر تست را که زدید با جوابش چک کنید . به این کار مسئله حل کردن یا تست زدن آموزشی می گویند نه تست زدن.
ب : سعی کنید روزهای تعطیل که مدرسه یا آموزشگاه نمی روید صبح تا ظهر پشت میز بنشینید و از درس های مختلف مثل روز کنکور از خودتان آزمون بگیرید تا بدنتان آماده شود و در دوران جمع بندی خرداد کمتر اذیت شوید.
ج : اگر سوالات کنکور سراسری و آزاد را به صورت طبقه بندی شده می زنید اشکالی ندارد، ولی دفترچه کنکور سراسری و آزاد عمومی و اختصاصی را با هم پاسخ ندهید . مثلا سوالات تجربی سال 88 را با هم نزنید . این کار مربوط به دوران جمع بندی خرداد است ( چه سوالات عمومی چه سوالات اختصاصی ) و اگر الان این کار را بکنید در ماه آخر چون تست پیدا نمی کنید مجبور می شوید سوالت تالیفی کار کنید.
د : کمتر، از یک مبحث یک درس تست بزنید. از مباحث مختلف یک درس و درس های متفاوت در کنار هم تست بزنید و خودتان را به روند کنکور نزدیک کنید.
ه : وقت بگیرید و تست بزنید . برای تست های ریاضی و فیزیک حدود 70 تا 90 ثانیه و دروس عمومی و زیست شناسی و شیمی و دروس رشته انسانی بجز ریاضی و اقتصاد حدود 40 تا 60 ثانیه .
5 . اگر در کنکورهای آزمایشی شرکت کرده اید، که حتما باید شرکت می کردید، ادامه دهید و اگر هم تا الان شرکت نکرده اید، حتما در این آزمون ها ثبت نام کنید و بدانید هدف از این کنکورها کسب رتبه و تراز و ... نیست ، بلکه تمرینی است برای آزمون اصلی . مثلا وقتی می خواهید برای یک مهمانی غذای جدیدی درست کنید که تا به حال این کار را نکرده اید چند بار قبل از آن تمرین می کنید که دست تان راه بیفتد و جلوی مهمان ها بد نشود . این همان کاری است که در کنکورهای آزمایشی باید انجام دهیم . در جدول ربرو توزیع سوالات کنکور سراسری در رشته ریاضی و تجربی در 3 سال اخیر را آورده ایم و ستون 89 را خالی گذاشته ایم که بروید و تعداد آنها را پیدا کنید و به این ترتیب با سوالات کنکور سال 89 آشنا شوید.
موفق باشید و سربلند
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۸/۱/۱۷ ۱۷:۲۰:۰۰ (3000 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
نام : رحيم
نام خانوادگي :خيرگو
سمت : پشتيبان

راه برای افزایش کارایی شما در مطالعات درسی و غیر درسی

همانطور که می دانید یکی از عوامل مهم برای ایجاد زمینه مساعد و یادگیری مطلوب محیط مناسب است تا در آن محیط بتوان نهایت تمرکز را ایجاد نمود . این مقاله سعی دارد با توضیحاتی به تشریح این عامل جهت افزایش کارایی شما در مطالعات درسی و غیر درسی بپردازد.


1ـ یك مكان معین را برای مطالعه كردن تخصیص دهید. آیا شما مكانی را در اختیار دارید، كه در آن با خودتان خلوت كنید؟
اگر تصمیم به مطالعه كردن دارید، باید بهترین مكان ممكن را برای این كار پیدا كنید. البته این مكان حتما باید آرام و بی سر و صدا باشد و درآن شخص در اثر صداهایی مانند رادیو، تلویزیون و سرو صدای اشخاص دچار گیجی نشود. پس از مدتی، مطالعه كردن به رفتاری مناسب با آن محیط ویژه تبدیل می شود. سپس در هرجایی كه در این دنیا قرار بگیرید، فكر می‌كنید باید كار متناسب آن محل را انجام دهید.
فعالیت ها و تكالیف ناتمام در مقایسه با آنهایی که تمام شده‌اند، بیشتر موجب تخیل ورؤیا پردازی می‌گردند.



2ـ‌ قبل از شروع یك تكلیف، زمانی را كه برای پایان دادن به آن انتظار دارید برروی یك صفحه بنویسید. گزارشی از اهداف مورد نظرتان تهیه كنید. این مرحله در كل، زمانی را تلف نمی‌كند. اما می‌تواند بسیار مفید باشد. سعی نكنید كه درجه اهدافتان را به صورت رؤیایی بالا ببرید. فقط اهداف را بافاصله زمانی كم افزایش دهید.



3ـ با انتخاب نمادهای اجتماعی كه به مطالعه مربوط است، توانایی تمركزتان را تقویت كنید. در این رابطه شکل خاصی از لباس مثلا یك كلاه، روسری ، و یا یك مجسمه جدید و را انتخاب كنید. قبل از اینكه مطالعه را شروع كنید، كلاه را بپوشید یا مجسمه كوچكتان را بر روی میز قرار دهید. این نماد علامتی برای اشخاص دیگر است مبنی بر اینكه در حال كاركردن هستید و از آنها می‌خواهید كه مزاحم شما نشوند. استفاده از این روش را فقط به زمان مطالعه اختصاص دهید.




4ـ اگر حواستان پرت شده است، بایستید و رویتان را از كتابهایتان برگردانید. پشت میزتان ننشینید، اگر این كار را بكنید بعد از مدتی مطالعه با رؤیا پردازی و احساس گناه مرتبط خواهد شد و اگر مجبور به تخیل هستید در اتاق قدم بزنید. اتاق را ترك نكنید. فقط بایستید و در حالی كه به تكالیف درسی تان نگاه نمی كنید به تخیل بپردازید. عمل فیزیكی ایستادن، فكر شما را بر روی كارتان متمركز می‌سازد. گفتن این جمله به خود كه " من باید بایستم"به شما در متمركز كردن حواستان كمك می‌كند.



5 برای شروع مطالعه، زمان معینی را اختصاص دهید. رفتار و عادات معین همیشه در طی روز در زمان مربوط به خودشان رخ می دهند . شروع كردن رفتارهای كنترل شده توسط زمان، كاری نسبتا ساده است. مسئله مورد توجه این است كه اگر بتوانید بطور عادتی مطالعه كنید یا حداقل قسمتی از مطالعه روزانه خود را انجام دهید ،بعدها شروع آن آسانتر خواهد بود . سعی كنید زمان مطالعه را به صورت عادتی در آورید و به آنچه كه قبل از شروع مطالعه انجام می دهید، دقت كنید. این یك روش برای بهتر كردن تمركزتان است .



6ـ درست قبل از شروع زمان مطالعه ، هیچ كار ناتمامی را شروع نكنید. فعالیتهای نیمه تمام معمولا بیشتر از كارهای تكمیل شده ، ذهن را مشغول می‌كنند. اگر عقیده مذكور را درباره عادت تخیل كرد بكار ببرید، بنابراین وقتیكه می‌دانید به زمان مطالعه نزدیك می‌شوید ذهنتان را درگیر مسائل پیچیده و بحث‌های طولانی نكنید. این راهی برای بالا بردن توانایی تمركز شماست.
اگر در هنگام مطالعه ، ذهنتان مشغول مسائلی می شود كه باید آن را انجام دهید آن را در دفترچه یاد داشت كنید.



7ـ اهداف كوتاه مدت و منظمی را برای خود در نظر بگیرید. اگر ریاضی می‌خوانید ، زمانی را برای حل هر مسئله در نظر بگیرید. به عبارت دیگر تكالیف تان را به واحدهای كوچكی تقسیم كنید . برای همه اهداف معین شده زمانی را تعیین كنید . این شیوه توانایی شما را برای مطالعه كردن ، افزایش می دهد بدون اینكه تمركزتان را از دست بدهید.


8ـ اگر در هنگام مطالعه ، ذهنتان مشغول مسائلی می شود كه باید آن را انجام دهید آن را در دفترچه یاد داشت كنید. در این صورت مطمئن می شوید كه در صورت نگاه كردن به دفترچه متوجه كارهایی كه باید انجام دهید خواهید شد. نگرانی در مورد فراموش كردن كارهایی كه باید انجام دهید، ممكن است موجب اختلال در مطالعه شود.


9ـ اگر مجبور باشید كه موارد ناخوشایندی را مطالعه كنید و شما می‌دانید كه از خواندن آن مطالب احساس بدی به شما دست می‌دهد، چه عكس العملی نشان می‌دهید ؟ احتمالا مطالعه را متوقف كرده و مشغول خیالبافی می‌شوید ودلایل خوبی برای متوقف كردن مطالعه پیدا می‌كنید. اگر اینگونه عمل كنید می‌توان گفت كه اضطراب یادگیری دارید، تنها راه از بین بردن اضطراب یادگیری، یادگرفتن این مطلب است كه چگونه استراحت كنیم. اگر از لحاظ حسمی و روحی كاملا استراحت كرده باشید، تقریبا غیر ممكن است كه هیچ نگرانی از خواندن به خود راه دهید. كتاب را با آرامش مطالعه كنید نه با هیجان و اضطراب. وقت مطالعه، مطالعه كنید ونگرانی رابرای زمان خودش بگذارید. هردو را در یك زمان انجام ندهید.
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۱۲/۲۴ ۱۲:۱۰:۰۰ (2605 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
به نام خداوند جان و خرد
روشهاي صحيح مطالعه
مقدمه :
كنكور 90آزمون ارزشیابی و سرنوشت ساز براي همه آنهايي است كه تصميم گرفته اند تا آينده اي روشن را بسازند . از همين رو انگيزه و اشتياق مطالعه بویژه در بين كانونيها فزوني مي گيرد اما بسياري از آنها روش صحيح آغاز – ادامه و پايان بردن مطالعه را بلد نيستند بنابراين خيلي زود احساس خستگي و بي حوصلگي كرده و مطالعه را رها مي كنند و يا اينكه كتاب را بطور كامل و يا چندين بار مطالعه كرده اما چيزي از محتواي آن در خاطر شان نمي ماند .
تمامي اين قبيل مشكلات به عدم آگاهي از روش صحيح مطالعه بر مي گردد .
اين مقاله تلاش مي كند كه با پرهيز دادن از خطاها و اشتباهات مرسوم ، روش ساده ، صحيح و كاربردي براي مطالعه ارائه كند تا در آغاز راه روشي اصولي را براي موفقیت بكار گيريم .
برنامه ريزي و روش صحيح مطالعه :
نيل به مقصود در همه زمينه ها ، رعايت اصول و قواعدي را مي طلبد كه بدون آن اصول دسترسي به اهداف و رسيدن به اوج موفقيت غير ممكن است .
در مطالعه نيز اصولي وجود دارد تحت نام نظام مطالعه ، راهنماي فرد براي حركت در مسير هايي است كه او را به نقطه اوج بازدهي در مطالعه هدايت مي كند و موجب افزايش ياد گيري ، ميزان علاقه به مطالعه ،‌ افزايش توان تجزيه و تحليل مطالب ،‌افزايش اطلاعات و كسب قدرت مبتني بر دانش مي گردد .
نظام مطالعه برتر :
مراحل نظام مطالعه بر تر در سه بخش پيوسته و ناگستني انجام مي گيرد :
الف – بخش پيش مطالعه ب – بخش حين مطالعه ج – بخش پس مطالعه
الف : بخش پيش مطالعه :
بمنظور كسب آمادگي براي انجام مطالعه اصلي طراحي شده است كه با انجام آن همچون ورزشكاري كه با نرمش و گرم كردن خود امكان بهره برداري بهينه از فرصتها را براي خود فراهم مي كند ، شرايطي را پديد مي آورد كه از بروز آفاتي همچون حواس پرتي ، خستگي ، بي علاقگي ، عدم درك و فهم متن مورد مطالعه و ... جلوگيري نمايد و به تقويت دقت و توجه به تمركز حواس دامن مي زند و زمينه مطلوب براي افزايش ياد گيري و بهره برداري در حين مطالعه اصلي فراهم مي شود .
مراحلي كه در طي اين بخش در مدت 2 تا 6 دقيقه قبل از مطالعه اصلي انجام مي گيرد داراي ارزش و تاثير گذاري بالايي است .
اين مراحل عبارتست از :
1- بررسي اجمالي كل كتاب : هنگامي كه براي اولين بار به كتابي برخورد مي كنيد و قصد مطالعه آن را داريد به بررسي اجمالي آن در مد 1- 2 دقيقه بپردازيد . هدف از بررسي اجمالي كل كتاب آشنايي مقدماتي و ايجاد ارتباط با كتاب است ،‌به اين ترتيب كه اوراق كتاب را با سرعت ورق مي زنيم و تاملي كوتاه بر تصاوير ، جداول ، نمودارها و فصل هاي مختلف كتاب مي كنيم تا اولين نماي كلي از كتاب در ذهن مان جا مي گيرد .
2- بررسي اجمالي هر فصل : هر زمان قصد مطالعه فصلي از كتاب را داريد به بررسي اجمالي آن ( فقط همان فصل نه تمام فصول كتاب ) در مدتي كمتر از 2 دقيقه بپردازيد . بررسي اجمالي فصل مورد مطالعه موجب تقويت آشنايي و ارتباط با آن فصل مي گردد و انجام مطالعه اي دلپذیر را نويد مي دهد .
در اين بررسي به تاويلي كوتاه بر تصاوير – جداول – نمودار ها ، نكات برجسته ، تيترهاي فرعي ، تيترهاي وسط ، نتيجه گيري و پرسش هاي آن فصل بپردازيد. اطلاع از اين امر كه فصل مورد مطالعه چند صفحه دارد و چه مدت صرف مطالعه آن خواهد شد ، كمك موثري ، براي شروع مطالعه آن فصل خواهد بود .
3- سوال گذاري : اين بخش مهمترين مراحل كلي نظام مطالعه محسوب مي شود . سوال ، ارتباط مستقيم با خلاقيت و تفكر دارد و محصول ذهن هاي خلاق مي باشد . طرح سوال در هنگام مطالعه نيز مي تواند به افزايش ياد گيري و بهره وري و درك زواياي پيدا و پنهان موضوع مورد مطالعه بيانجامد .
مدت زماني كه براي طرح سوال اختصاص مي يابد 2-1 دقيقه است و لزومي به نوشتن سوالات در اين مرحله نيست براي طرح سوال مي توان پرسش هايي را كه در آن فصل نگاشته شده است نظر گذرانده و يا خود مبادرت به طرح سوال نمائيم . بدين منظور نگاه به تيترها – تيترهاي فرعي و نكات برجسته – تيترهاي وسط – تصاوير- جدولها و نمودارها مي تواند پرسشهاي پيشنهادي را به ذهن متبادر سازد .
ب - بخش حين مطالعه : هنگامي مي توان به اجراي مراحل اين بخش پرداخت كه مراحل پيش مطالعه طي شده باشد در غير اينصورت نمي توان به كسب بازدهي مطلوب نايل شد .
اين بخش شامل :
1- مطالعه و يادداشت برداري 2- بازنگري و سنجش خود مي باشد
1- مطالعه و ياداشت برداري : در اين مرحله با سرعتي متناسب با متن به مطالعه مي پردازيم بخش هاي ساده و تكراري و توضيحي را با سرعت بيشتر و بـخش هايي كه سنگين تر و حاوي اطلاعات تازه مي باشد را با سرعتي متعادل تر مي خوانيم و همراه مطالعه نكات كليدي را استخراج و در پوشه اي مربوط به مطالب مهم ياداشت مي نمائيم .
2-1 باز نگري و باز خواني براي رفع اشكال :
پس از هر مطالعه به بازبيني يادداشتها و بازيابي متن مي پردازيم و چنانچه به نقطه مبهمي بر خورديم به رفع ابهام و اشكال مي پردازيم .
2- بازيابي و سنجش از خود : در اين مرحله با بازيابي و امتحان از خود مي پردازيم بدين منظور بخش هاي مختلف متن را در ذهن خود مرور مي كنيم و با طرح سوالاتي از خود در رابطه با مطالب آن از به خاطر سپاري كامل مطالب و ثبت شكل آن در ذهن اطمينان كامل حاصل مي كنيم .
ج - بخش پس از مطالعه : از مراحل مرور و ياد آوري به شمار مي آيد كه در آن حافظه مورد توجه است و كورتكس يا قشر خاكستري مغز فعال مي گردد . مرحله مرور در چندين نوبت صورت مي گيرد و اهميت آن در افزايش زمان پايداري مطالب در حافظه است ، آنچه در مرحله مرور انجام مي گيرد به معناي ياد گيري مطالب نيست . در اين مرحله تنها اقدام به مرور و ياد گيري مطالب مي شود مراحل قبل از به خاطر سپاري ، محدود به حافظه كوتاه مدت بوده است و براي ثبت و پايداري دائمي مطالب در حافظه ، نياز به انتقال مطالب از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت است كه اين امر به واسطه مرور انجام مي پذيرد. به عبارت ديگر در مرحله يادگيري 90 درصد كار و انرژي صورت مي گيرد و يك گام ديگر مانده است تا تمامي آن 100 در درصد اطلاعات كسب شده پايدار بماند . اگر در برداشتن اين گام آخر سستي كنيم ، نتيجه آن بر باد رفتن تمامي دستاوردها و زحمات خواهد بود . حافظه كوتاه مدت قادر به نگهداري اطلاعات بيش از دو روز نيست و تنها آن گروه از اطلاعات باقي مي ماند كه به صورت ارادي و آگاهانه و يا غير ارادي و ناخودآگاه به حافظه بلند مدت انتقال يافته باشد .
نخستين مرور بايد بلافاصله پس از درس باشد ،‌بارهاي پسين را مي توان به اوقات ديگري با زمانهاي طولاني ، چون يك روز ، يك هفته و يا يك ماه بعد واگذار كرد .

موفق و مويد باشيد
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۱۱/۲۶ ۲۱:۵۰:۰۰ (2178 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
قواعد صحیح خواندن
پاسخ سوال اخیر در یکی از قواعد مهم خواندن نهفته است. شما باید کتاب را قبل از تسلط بر آن ، سطحی بخوانید. ابتدا چیزهایی را دنبال کنید که می‌توانید آنها را بفهمید و خودتان را در برابر مطالب دشوار گرفتار نسازید. پاراگراف‌های پیشین ، زیرنویس‌ها ، مباحث و مراجعی را که از آنها می‌ترسید، درست بخوانید. کتاب دارای مطالبی است که شما سریعا آنها را درک می‌کنید. حتی اگر نصف مطالب یا کمترش را درک کردید، شما می‌توانید کتاب مورد مطالعه را تا حدودی بفهمید. یکی از روشهای کتاب خوانی سطحی به خواندن اجمالی معروف است.
درست است که با مطالعه سطحی نمی‌توانید به آنچه که با خواندن و مطالعه عمیق بدست می‌آورید، برسید. با این حال خواندن اجمالی روش کاربردی است. در مواقعی که شما با انبوهی از کتابها روبرو هستید، با سطحی خوانی و با دقت شگفت آوری می‌توانید درکی کلی از محتوای کتاب بدست آورید.


مراحل سطحی خوانی
برای سطحی خوانی مراحل زیرین روش مناسب برای شروع مطالعه کتاب به صورت اجمالی است:


عنوان صفحه و مقدمه
به عنوان صفحه و مقدمه نگاه کنید و بویژه به عناوین فرعی یا دیگر نشانه‌هایی توجه کنید که به هدف و چشم انداز کتاب یا نویسنده اشاره دارد. از این طریق آشنایی مختصری با محتوای کتاب هم خواهید یافت.


مطالعه فهرست مطالب
فهرست مطالب را برای کسب دریافت کلی از ساختار کتاب بخوانید. از فهرست کتاب به عنوان نقشه جاده ، قبل از شروع سفر کمک بگیرید، این عمل نیز یک دید عمومی از کتاب برای شما بدست می‌دهد.


مطالعه فهرست موضوعی
فهرست موضوعی کتاب را بازبینی کنید تا با دامنه موضوعات تحت پوشش یا منابع مورد استفاده مولفان و حتی خود مولفان آشنا شوید. هرگاه فهرست اطلاعات در پایان هر فصل ، مهم و حساس به نظر رسید، برای درک بهتر ، آنها را در متن پیدا کنید، بدین طریق شما کلید نزدیک شدن به مولف را پیدا می‌کنید.


شروع مطالعه محتوا
شما دیگر برای خواندن کتاب یا سطحی خوانی ، هر کدام را که انتخاب کنید، آماده هستید. اگر سطحی خوانی را انتخاب کنید به فصولی از کتاب نگاه کنید که حاوی بندهای اصلی یا عبارات خلاصه شده در شروع یا پایان فصل هستند. پس صفحات را ورق بزنید. در عین حال یکی دو پاراگراف و گاهی هم چند صفحه متوالی را بخوانید. بدین صورت کتاب را ورق زده، همواره در پی یافتن نبض مطلب باشید، با این روش و تعمیم آن به کل کتاب شما آن را خوانده‌اید و محتوا و مطالبش را یاد گرفته‌ای.


تذکر مهم
اگر با این روش شروع به سطحی خوانی کتاب بکنید، چه بسا در پایان پی ببرید که به هیچ وجه در حال سطحی خوانی نیستید، بلکه آن را با دقت می‌خوانید، آن را می‌فهمید و از آن لذت می‌برید. بنابراین زمانی که کتاب را زمین بگذارید، درمی‌یابید که بعد از این هیچ موضوعی برایتان دشوار نخواهد بود. به عبارتی مطالعه هیچ کتاب و مطلبی برای شما مشکل نخواهد بود و در کل کتاب مشکلی ندارید.


فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۱۱/۶ ۲۰:۱۰:۰۰ (3585 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
خلاصه گفتگو با آقاي قلم چي :
استاد كاظم قلم چي ميگويد : دستگاه ما به نيازهاي جامعه ايراني پاسخ ميدهد . نياز به خود آموزي ، خود اتكايي و برنامه ريزي اساسي كار مجموعه ما تقويت خود اتكايي ، اعتماد به نفس و تقويت صفت برنامه ريزي در دانش آموز است .قلم چي به آماده ساختن دانش اموزان براي ورود به دانشگاه مشغول است .
گسترش كار او نشانه آن است كه نياز را به درستي تشخيص داده ، به موقع اقدام كرده ، سازمان مناسب را در وقت مناسب فراهم آورد . آنرا به تناسب نياز تجهيز كرده ، به دقت و با شكيبايي از آن مراقبت كرده و انرا در حدي گسترده به يك بنياد علمي آموزشي به صورت " وقف عام " تبديل نموده است .
وي ميگويد : مجموعه وقف ، حدود پانزده ميليارد تومان ارزش دارد . او از كار خود خورسند است .
چكيده اي از زندگي نامه استاد قلم چي : هشت ساله بود كه پدرش را از دست داد .
با آنكه پيشينه خانوادگي فقيري نداشت اما در فقر زندگي ميكرد . مادرش با مدرك ششم دبستان معلم مدرسه بود . با حقوق اندك خرج خودش و دو فرزندش را ميداد . با زحمات زياد و سخت كوشي درحالي كه هم كار ميكرد و هم ادامه تحصيل ميدادتوانست تا مقطع فوق ليسانس دانشكده علوم اجتماعي ادامه تحصيل دهدو در حاليكه خودش را براي دكترا آماده ميكرد اجل امانش نداد و در سن 43 سالگي به علت بيماري سرطان به ديار باقي شتافت
قلم چي در سال 1352 در دانشكده فني دانشگاه تهران قبول شد و در كنار تحصيل هم تدريس ميكرد و هم جهت مخارج تحصيل و روزمره اش كار ميكرد . و از آنجائيكه مادرش را كه تنها تكيه گاه مالي اش بود را از دست داده بود بيشتر تلاش ميكرد.
او ميگويد بياد دارم كه صبح ها از ساعت 4 تا 30 : 6 صبح در پارك لاله تهران به اتفاق دوستانم درس ميخوانديم و از انجائيكه من از همه زرنگتر بودم به انها درس ميدادم .
قبولي در دانشگاه آن هم در سال اول ، اعتماد به نفس عجيبي به من داده بود .
امروزه به روز كردن دانش ديگر مزيت تلقي نميشود بلكه ضرورتي قطعي است و نياز به خود اموزي ضرورت زمان است . ما در اساس ، خود آموزي، مديريت برخورد، خود اتكايي و برنامه ريزي شخصي را پرورش ميدهيم ، آدم ها را آموزش مي دهيم تا به اين هدف ها برسند.
سوال : شيوه آموزش شما چيست ؟
شيوه آموزشي ما سه ويژگي دارد : 1 متناسب با مقتضيات جامعه خودمان است 2 محدوديت امكانات تكنولوژي (محدوديت فرصت )در آن لحاظ شده 3 با توجه به كمبود امكانات و افراد متخصص برنامه ريزي شده
يعني ما مي خواهيم توانايي افراد را بگونه اي بالا ببريم كه خودشان يادبگيرند و خودشان برنامه ريزي و مديريت كنند .
اين افراد از يك طرف به برنامه ريزي كلي و از سوي ديگر به برنامه ريزي شخصي نياز دارند . البته مي بايست شيوه برنامه ريزي شخصي و خود آموزي را گام به گام به دانش آموزان ياد بدهيم .
از آنجايي كه نظام آموزشي ما معلم محور است ، دانش آموزان كمتر به تنهايي كار ميكنند روش ما برگزاري آزمون هاي ادواري است كه با استقبال وسيعي در جامعه مواجه شده است . اين آزمون ها يك برنامه كلي به دانش آموزان مي دهد ، كه از طريق آن دانش آموز و پدر و مادر مي توانند خودشان را بشناسند . كساني كه پيش ما مي آيند دو نوع برنامه ريزي دارند ، يكي برنامه ريزي كلي و ديگري برنامه ريزي شخصي .
برنامه ريزي كلي يعني منطبق و هماهنگ با وضعيت پيشرفت تحصيلي مدرسه.
در برنامه ريزي شخصي اول وضعيت خود را بشناس، بعد از مطالعه هر درسي،ساعات مطالعه را ثبت كن و كاري را كه انجام داده اي را بنويس . يعني از كارهاي روزانه ات تراز بگير و آن را در دفتر ثبت كن وقتي دانش آموز اين كار را انجام داد مكانيزمي در درون او فعال مي شود . همه آدمها بدون استثنا كمال طلب هستند و نياز دارند كه بهتر شوند . همين كه نوشتند ،امكان مقايسه خودشان را با خودشان پديد مي آورند كه اين يعني رقابت خود با خود كه سالم ترين نوع رقابت است .
از انجايي كه اكثر ما حتي برنامه كوتاه مدت هم نمي توانيم بنويسم و اجرا كنيم .اين روش به ما ياد ميدهد كه تمرين كنيم و با نوشتن تراز روزانه مان و ثبت كار هايي كه انجام داده ايم ، مشكلات و كمبود هايمان را بشناسيم و نسبت به رفع آن كوشش كنيم تا بتوانيم برنامه اي براي خودمان داشته باشيم .
ما با دانش آموزاني كه به سراغمان مي آيند حد اقل يكسال سر و كار داريم . ما آدم ها را متناسب با توانايي هايشان پيش ميبريم .ما واقع بيني را سر لوحه نگاه خود قرار داده ايم و هيچ موقع دچار توهم نمي شويم .نه در مورد اكانات و نه در مورد توانايي هاي ديگران
آزمون هاي منظم ما طوري طراحي شده كه نتيجه آن در كار نامه نه ابزار تنبيه است نه ابزار تشويق بلكه ابزار شناخت واقعي دانش آموز از خود مي باشد كارنامه ابزاري است تا دانش آموز جايگاه خود را همان گونه كه هست بشناسد مسلما وقتي دانش آموز بتواند خود را آن گونه كه هست بشناسد ،آن وقت مي تواند تغيير نمايد .زماني كه واقعيت وجودي خودمان را همان گونه كه هست بشناسيم مي توانيم حركت كنيم .
ما د رواقع فقط راه را به دانش آموز نشان مي دهيم و زماني كه اين افراد را راه انداختيم بقيه هم به آنها نگاه مي كنند و كار پيش مي برند .مسلما وقتي دانش آموزان به توانايي هاي خودشان پي ميبرند حركت ميكنند و پيش ميروند . اين طرح يعني برنامه ريزي به روش قلم چي.
همه نياز داريم كه كسي به جلو هدايتمان كند اقناع تنها كافي نيست ، اجبار تنها هم خيلي بد است اما تلفيقي از اقناع و اجبار كاملا لازم است.
تكنيكي كه ما داريم اين است كه تيم همكاري درست مي كنيم . دانش آموز كاپيتان تيم است . پدر و مادر عضو تيم معلم ها – مدير مدرسه و پشتيبان در نهايت همه ما عضو تيم هستيم . هر كدام بايد وظيفه خودمان را انجام دهيم ، نه اينكه فقط نصيحت كنيم . والدين بايد كنار فرزندانشان باشند و به كمك آنها آزمون را ارزيابي كنند . در واقع اول پدر و مادر كنار بچه باشند و دوم كمك كنند كه خود او راه بيفتد .
و به جاي اينكه به سمت بچه ها خم شويم و آنها را نگاه كنيم ، اجازه دهيم آنها هم مقداري قد بكشند.
در اين فرايندي كه براي دانش آموزان طراحي ميكنيم به آن ها كمك مي شود تا قدم به قدم توانايي هاي خودشان را محقق كنند . ما بايد كمك كنيم دانش آموزان گنج درونشان را كشف كنند .
آرزوي استاد قلم چي اين است كه هيچ دانش آموزي مستعدي به خاطر مشكل مالي از ادامه تحصيل باز نماند.
علل موفقيت هاي قلم چي تا به حال چه بوده ؟
1- آرمان گرايي و كمال طلبي 2 - سخت كوشي 3 -داشتن زندگي سخت و پرماجرا از دوران كودكي تا آخر 4 - واقع بيني 5 - همه جانبه گي يعني در كار هم به بحث آموزش وهم به مديريت و اقتصاد پرداخته است 6 - حل مجدد مسائل يعني در ريشه هر مسئله به دنبال يافتن راه ميباشد . 7 – صداقت در كار 8- قدرت يادگيري و شنوندگي او كارش را صرفا براي امرار معاش شروع كرد اما هميشه به اين فكر بود كه كارش را درست انجام دهد زيرا معتقد است اگر كارش را درست انجام دهد مسلما موفقيت مجبور است دنبالش بيايد .
او اعتقاد دارد كارهايي كه انجام ميدهد نه به عنوان يك تكنيك بلكه به عنوان يك تعهد و مسئوليت است . او سعي ميكند كه در نگاه هايش خوش بين باشد و اگر از پنجره به بيرون نگاه ميكند به جاي ديدن لجن زار جوي آب ، آسمان آبي را ببيند .
او از شكستهايش استقبال ميكند و به شدت از آن درس ميگيرد . او ميگويد من هر كاري انجام داده ام ، قبلش يك شكست درست و حسابي خورده ام كه آنرا جمع بندي كرده و از ان درس گرفتم .
كانون در چند شهر فعاليت دارد و چه تعداد را پوشش ميدهد ؟ و اين شبكه را چگونه كنترل ميكنيد ؟
تقريبا در 300 شهر نمايندگي داريم و در ساماندهي هم نقاط قوت داريم ،‌هم ضعف . دو نقطه قوت ما پشتيبان و نمايندگي هايمان است كه در اين دو مورد بسيار موفق بوديم . در ساختار سازماني ، نهاد پشتيباني و نهاد نمايندگي ضعف نداريم و تنها جزو نقاط قوت ماست . در ساير بخشها ، ايده ها و طراحي ها مفهومي دارد اما به لحاظ سازماني منحصر به فرد نيست و امكان ضعف وجود دارد .در پايان هر آزمون ( جمعه ها ) نمايندگي ها ميتوانند اطلاعات مربوط به عملكردشان را ببينند . اينكه پشتيبانان چه كردند وظايفشان را انجام داده اند و مديران در انجام وظايفشان چگونه بوده اند كه در نهايت متوجه ضعفشان ميشوند .
قلم چي معتقد است ، بايستي نقشش در مجموعه بصورت واقعي كم شود و واحدها مي بايست خودگردان و خودكفا باشند . براي رسيدن به اين موضوع دو پروژه را به موازات هم پيش ميبرند . نظرخواهي و رضايت نامه كه هر كدام فرمهاي مخصوص به خود دارد .
نقش ايشان در كانون اين است كه نياز هاي اموزشي را بشناسند، بهترين روشها را براي مديريت خود و خود اموزي طراحي كنند و همكاران را براي خدمت رساني پيوسته به فرزندان و اوليايشان آماده كنند . و كار مجموعه را زير ذره بين قضاوت دائم قرار دهند و انها را تا عالي ترين حد پيش ببرند.
كارهاي عام المنفعه اي كه در راستاي آموزشي انجام گرديده :
1- ساخت مدرسه اي دخترانه در يافت آباد .
2- هديه 22 هزار كتاب به هزار كتابخانه عمومي و هديه 22 هزار كتاب به معلمان .
3- ساخت 2 مدرسه در مناطق زلزله زده .
4- ساخت مدرسه دركرج و نظر اباد
5- ساخت كتابخانه هاي نارمك – كوي بيمه – نظر آباد و كرج .
6- وقف عام ساختمان خيابان انقلاب تهران به ارزش 10 الي 16 ميليارد تومان و كل دارايي ها و درآمدهايي كه از نمايندگي هاي شهرستانها به مجتمع فرهنگي آموزشي قلم چي ميرسد .
انواع بورسيه هاي كانون فرهنگي قلم چي :
1- بورسيه نوع اول : تعدادش 20000 نفر است كه با داشتن شرط معدل مرتبط با نوع منطقه انتخاب ميشوند و در آزمونها و برنامه ريزي اموزشي شركت ميكنند .
2- بورسيه نوع دوم : علاوه بر شركت در ازمونها كتاب هم دريافت ميكنند.
3- بورسيه نوع سوم : علاوه بر خدمات بورسيه نوع دوم هزينه تحصيلي هم ميگيرند . براي انها يك دفترچه پس انداز افتتاح شده و هر ماه كمك هزينه تحصيلي به حسابشان واريز ميشود .
هم اكنون به دليل مشاركت همكاران در زمينه وقف بخشي از هزينه هاي دانش آموزان بورسيه توسط همكاران تامين ميشود .
انتشارات سازمان به لحاظ آماري تيراژ در حال حاضر عنوان نخست را در سطح كشوردارد .
توصيه استاد كاظم قلم چي به مدبران جوان :
مديران بايد سبك داشته باشند ، البته اين سبك را در كتاب به دست نمي اورند .اين مهم است كه هر ادمي راه و رسم ويژه خود را داشته باشد . در همان حال كه ضروريست از تجربه و دانش آكادميك بهره بگيريم ، خودمان هم بايد سبك داشته باشيم . هر مديري با توجه به شرايط خودش بايد به راهكارهايي برسد .
ازلم دادن روي تئوري ها بپرهيزيد . تئوري ها بايد خوانده و هضم شوند و ان گاه هر مديري با سبك ويژه و خلاقانه خود وارد صحنه مديريت شود.
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۱۰/۱۳ ۲۱:۵۰:۰۰ (3226 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
اصلي ترين و سالم ترين مسابقه و موثر ترين نوع رقابت ، رقابت با خود است .بايد هر روزت بهتر از روز قبل و هرهفته ات بهتر از هفته قبل باشد .

واحد زماني برنامه ريزي به روش قلم چي يك هفته است.

هر اقدام بزرگي ابتدا محال به نظر مي رسد .

هر روز كمي بيش از آنچه فكر مي كنيد مي توانيد انجام دهيد .

در انجام كارهاي سخت اولين گام است كه دشوار است .

آرمانهاي بزرگ همتهاي بلند مي طلبد.

تلاش منظم پاداش چند برابر دارند .

برنامه ريزي تلف كرن وقت نيسا بلكه سرمايه گذاري در وقت است.

موفقيت هاي بزرگ تنها در صورتي نصيب انسان مي شود كه از شروع هاي كوچك راضي باشد.

عادتها در آغاز همچون رشته اي نازك هستند اما هر بار كه عملي را تكرار مي كنيم رشته اي بر رشته ي قبلي تنيده مي شود تا سرانجام مانند طنابي ضخيم و چاره ناپذير بر دست و پاي افكار و اعمال ما مي پيچد.

اگر مي خواهيد كوهها را جابجا كنبد اول ياد بگيريد ذرات را جا به جا كنيد.

هركس دو روزش مساوي باشد مغبون است .

قدر وقت ار نشناسد دل و كاري نكند بس خجالت كه از اين حاصل اوقات بريم (حافظ)

محال از طرز فكر ما به وجود مي آيد.

رهرو آن نيست كه گهي تند و گهي خسته رود
رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود .

مرد بزرگ بر خودش سخت مي گيرد و مرد كوچك بر ديگران .

آنكه پيش از هركار بيانديشد استواري كارش بيشتر باشد .

موقعيت نصيب افراد خواب آلود نمي شود .

هر آنچه بخواهيد بدست خواهيد آورد اگر استقامت را سرمايه ي خود قرار دهيد.

موفقيت مانند سايه بدنبال پشتكار است .

شرط پيروزي داشتن يك اراده ي قوي استشرايط ديگر اهميت چنداني ندارند.

خواندن بدون فكر كردن همانند خوردن بدون هضم كردن است .

يك مرد هنگامي كه شكست مي خورد از پا در نمي آيد هنگامي از پا در مي آيد كه دست از مبارزه مي كشد.

براي آدمهاي مصمم و جدي هميشه وقت و فرصت فراهم است .
ادامه | 3001 کلمه در ادامه متن
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۹/۶ ۱۴:۴۱:۵۲ (950 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
اهمیت مطالعه در یادگیری
یادگیری انسان از طرق مختلفی صورت می‌گیرد، ولی اگر بخواهیم یادگیری را محدود به یک جنبه خاص کنیم و یا به عبارتی آن نوع یادگیری را در نظر بگیریم که با اراده فرد صورت می‌گیرد و هدف کسب اطلاعات می‌باشد که در زمینه خاصی مورد نظر یادگیرنده است.

یادگیری از راه مطالعه فرآیندی است که یادگیرنده خود ، اقدام به اجرای اعمالی می‌کند که نتیجه آن کسب اطلاعات از یک منبع مشخص می‌باشد. این منبع عمدتا کتاب ، مجله ، مقاله و یا سایر منابع مشابه است. روشن است با هر نوع مطالعه‌ای یادگیری عمیق اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین شیوه مطالعه در چگونگی یادگیری موثر خواهد بود. از این جهت شیوه مطالعه به عنوان یک روش برای یادگیری اهمیت قابل توجهی دارد.




شیوه‌های نادرست مطالعه یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند.
یکی از روشهای نادرست مطالعه که یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند، مطالعه مطالب مشابه به یکدیگر می‌باشد. مطالبی که تشابه زیادی با یکدیگر دارند در صورتی که هم زمان یا بلافاصله پشت سر هم مورد مطالعه قرار گیرند، دچار در هم آمیخته شدن مطالب ، یادگیری را نابسامان و یادآوری را دچار مشکل خواهد ساخت. به عنوان مثال مطالعه دو کتاب فیزیک و ادبیات پشت سرهم چنین مشکلی را بوجود نخواهد آورد. در حالی که مطالعه بینش و ادبیات چنین تداخلی را ایجاد خواهد کرد.

مطالعه سطحی روش نادرست دیگر است. اغلب افراد عادت دارند مطالب را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنند. مسلما با چنین روشی یادگیری توجه و دقت روی مطالب مورد مطالعه است. به عبارتی در مطالعه سطحی مطالب به حافظه دراز مدت منتقل نمی‌شوند.

حفظ مطالب تنها بخشی از مطالعه را شامل می‌شود و همه روند مطالعه نیست. برخی افراد عادت دارند از همان ابتدا شروع به حفظ مطالب کنند، بدون آن که ارتباط معناداری بین مطالب بدست آورده باشند. این روش نه تنها یادگیری را بسیار کند ، عذاب آور و کسل کننده می‌سازد، بلکه مدت نگهداری اطلاعات کسب شده نیز بسیار کم خواهد بود.




روشهایی برای مطالعه صحیح جهت یادگیری بهتر
شیوه مطالعه خود را بهبود بخشید. مطالعه روزنامه‌وار چیزی عاید شما نمی‌کند و همانطور که مکث زیاد روی مطالب زمان شما را به هدر خواهد داد. از اینرو با بکار بردن شیوه‌های مناسب فرآیند مطالعه را پویاتر و جذابتر بکنید و فعالانه شروع به مطالعه کنید. برای این کار ابتدا به صورت گذرا نگاهی کلی به مطالب مورد نظر برای مطالعه بیاندازید. عناوین سرفصلها و جداول و نمودارها را بخوانید و سعی کنید سوالاتی را برای خود ایجاد کنید.

مثلا سعی کنید حدس بزنید که یک عنوان مشخص به بررسی چه مطالبی می‌پردازد و از این قبیل ، بعد از آن مطالب را به صورت کلی‌تر بخوانید. در این مرحله می‌توانید هم به سوالات مطرح شده در مرحله قبل پاسخ کلی بدهید و هم سوالات جدیدی برای خود مطرح کنید. در مرحله بعد شروع به مطالعه دقیقتر بکنید و تلاش کنید پاسخ سوالات خود را بیابید و اگر بتوانید آن را برای خود شرح دهید.

همیشه طوری مطالعه کنید که گویا قرار است همین حالا مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح بدهید و اگر توانستید همین کار را هم بکنید.

یادداشت برداری کنید. برای این منظور در مراحل مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید. برخی این کار را در پایان مطالعه انجام می‌دهند و برخی آن را مرحله به مرحله می‌نویسند و کاملتر می‌کنند. توجه کنید که منظور از یادداشت برداری کپی برداری نیست. بلکه توضیح و شرح خلاصه یا نکات مهمی از مطالب مورد مطالعه به زبان خود فرد است.

بین مطالبی که مطالعه می‌کنید با مطالبی که قبلا یاد گرفته‌اید ارتباط برقرار کنید. مثال و نمونه‌هایی برای مطالب مورد مطالعه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید. این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.

برنامه مناسبی برای مطالعه خود انتخاب کنید و از قرار دادن مطالب مشابه هم در یک برنامه همزمان اجتناب کنید.

برای مطالعه زمان خاصی را در نظر بگیرید و از انجام چند کار همزمان با مطالعه اجتناب کنید. می‌توانید در فاصله زمانی بین دو مطالعه فعالیتهای دلخواه خود را قرار دهید. اما انجام همزمان چند فعالیت با یکدیگر عملکرد شما را کند خواهد ساخت.

مکان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید و از مطالعه در حالت دراز کش و خوابیده و در شرایط نامناسب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه به حالت دراز کش با تداعی فرآیند خواب و استراحت یادگیری را کند خواهد ساخت. همچنین تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شباهت بین شرایط مطالعه و یادآوری ، فرآیند یادآوری را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال اگر یادآوری شما در جلسه یک امتحان کتبی انجام خواهد شد، سعی کنید مطالعه خود را با استفاده از یک میز و صندلی یا نیمکت انجام دهید.
فرستنده مهمان در تاريخ ۱۳۸۷/۹/۶ ۱۴:۲۷:۲۲ (1705 بار خوانده شده) مقالات آموزشی
عوامل موثر در یادگیری

داشتن هدف و انگیزه ، میل داشتن به یادگیری ، تمرکز حواس (جمع کردن کلیه حواس) ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر کلمات مشکل و جمله‌های مهم) ، حداقل یکبار مرور .



چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟

وضعیت جسمی : هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.

مکان مطالعه : مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کم‌نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبز نقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعه گلهای طبیعی با رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.

زمان مطالعه : درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.



چند توصیه مهم
وضو گرفتن
خواندن دعای مطالعه
هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم.
فاصله چشمان تا کتاب حداقل 40 سانتیمتر باشد.
پشتمان نباید خم شود برای این کار بهتر است بر روی میز و صندلی مطالعه کنیم.
در حال درازکش نباید مطالعه کنیم.
خود را مقیّد نکنیم که حتما این مقدار کتاب را بخوانیم.
عمیق و با فکر مطالعه کنیم.
از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.

Design & Hosting By: ilyadgonbad.com